#148
Standartinė
Alatar » 14 Kov 2008, 00:25
Rygos gynejai (Rigas sargi)
Sita filma reiktu vertinti is dvieju pusiu: visu pirma, kaip nacionalini, dideli braliuku projekta, kuri galima vertinti kurkas atlaidziau, kaip pasididziavima, vertybe, kuri mums artima tiek geografine, tiek istorine, tiek kinomatografine prasme. Antra vertus, reikia vertinti kaip ir bet koki kita filma, su visomis jo teigiamomis ir neigiamomis pusemis.
Pradeciau nuo pirmo aspekto - kaip didziausias, brangiausias Nepriklausomos Latvijos filmas sis yra isties vykes. Puikiai parinkta istorine tema, neblogas scenarijus, ismoktos holivudinio filmo taisykles - kontrastai tarp pradzios, destymo - leta pradzia, ivadas i herojus, taiki atmosfera, ir karo sumaistis, didvyriu iskilimas, kulminacija, pasitelkiant muzika, vaizda ir garsa etc etc.
Aktoriai pakankamai stiprus, ypac Elita Klavina (Elza). Vaidyba emocinga ir itikinama. Ir antraplaniai bei kiti aktoriai neblogai atlieka savo vaidmenis.
Spec efektai isties neblogi - tolimi Rygos vaizdai grazus, pastatu, apkasu dekoracijos, kostiumai - neesu latviu miestu bei kariuomenes ekspertas, bet atrodo autentiskai. Kompiuteriniai lektuvai tinka. Isvis, latviai pati KARA vaizduoja 10 kartu geriau, nei lietuviai "Vienui vieni".
Filmui nesvetimas humoras, kai kurie bajeriai tikrai nuosirdziai privercia nusisypsoti, pvz. kai bermontas Avalovas kaip tipiskas neissilavines rusas israizioja durklu "Cia buvo Bermontas" ant medines baznycios boksto dalies.
Pats filmas yra tiek patriotinis, tiek nacionalistinis. Kaip proginiam filmui tai tinka, kita vertus tai yra ir vienas is filmo trukumu.
Todel reikia pakalbeti kaip apie paprasta filma, su jo privalumais bei trukumais. Pastaruju filmas turi pakankamai. Visu pirma tie patys nacionalistiniai ir patriotiniai motyvai yra pakankamai pasenes, XXa. reikalas. Tokio stiliaus filmai populiarus praeitame amziuje, norint issiskirti, pajuodint ar pabaltinti, bet siandien atrodo kiek naivokai. Latviai filme - drasus, ismintingi, iniciatyvus, zodziu tikri herojai, kovojantys uz kilnius tikslus. Tai iliustruojama tiek vaizdais (veliavos fonas, Elze pro patriotines asaras zvelgianti i toli), tiek garsais (pakili muzika, kai puola latviai, ar kazka vertingo daro), tiek dialogais (ne visuomet logiski). Priesai, kita vertus, demonizuojami, tamsus, buki (arba klastingi), komiski bei visaip kaip antipatiski. Bermontas ir Golcas - tipiski stereotipai. Pirmajam truksta daugiau vodkos bei meskos kailiu, o antrajam - tiuringijos desreliu burnoj bei alaus bokalo. visa kita stereotipisko jie jau turi, kaip ir ju, hmm...pakalikai.
Pats scenarijus pakankamai skyletas bei gausus nereikalingu istesimu, inatrpu. Kartais atrodo, jog puikus aktoriai nezino ar neturi ka pasakyti - tiesiog nereikalinga ta scena, o kartais sneka bileka, visokias nesamones - irgi nereikejo, o kartais sneka tokias logines nesamones, kokias isvysite nebent propogandiniuose filmuose. taip pat kartais yra nereikalingu vaizdu. Kalbant apie vaizda, reikia pripazinti, jog kokybe kartais slubuoja, ir nuo kino filmo pereinama prie televizinio filmavimo (jie skiriasi). Pastarasis faktas "zemina" filma kokybine prasme. Kalbant apie kokybe, geru zodziu nepamineciau ir igarsinimo. Ne syki ir ne du akivaizdziai matosi, jog aktoriams jau prasiziojus garso dar nera, ji ateina sekunde pavelaves. Todel Kestutis Jakstas, vaidinantis Prezidenta Ulmani ir kalba taip puikiai latviskai.
taip pat gausu fikciniu elementu, todel ir logikos klaideliu. Pradedant eiliniais kariais, besikalbanciais su isgerusiais pilieciais ant tilto, baigiant tuo paciu prezidentu kasanciu apkasus. Per mazai heroju, masines scenos kartais nesulipdytos su artimais kameros pritraukimais. Kalbant apie kameros darba - jis neblogas. Latviai darsyk irode, jog ju operatoriai visa galva geresni uz lietuvius. Kovos-mustyniu scena baznycioje, kai kamera atsiduria "musamojo" vietoje - pakankamai orginalu.
Filmo muzika irgi kritikuotina. Toks jausmas, jog kompozitorius buvo koks seno sukirpimo zmogelis, pasiziurejes keleta holivudiniu filmu bei besivadovaujantis senomis dogmomis. Sentimentali, nusaldinta ar dramatizuota muzika kartais skamba ne vietoje, ne laiku, o kartais ir absurdiskai. pakankamai silpna filmo dalis.
Bendrai paemus ir susumavus visus "uz" ir "pries", tai tikrai vykes filmas. Yra nemazai trukumu, naivumo, ir svarbiausio, to sentimentalumo. Taciau pats motyvas sukurti toki filma, projekto igyvendinimas tokiu mastu yra sveikintinas.
uz pirma aspekta - 8/10
uz antra aspekta 5/10
bendrai 6.5/10